13.10.2020

VR-pakohuonepelit

Mikä on VR-pakohuonepeli?

Olet varmaan joskus käynyt kokeilemassa fyysistä pakohuonepeliä, esim. Mysteerillä?

Tiedät näin ollen, mikä perinteisen pakohuonepelin idea on ja miltä se voi näyttää. Yleensä sitä on miellyttävämpää pelata ryhmänä pelin luonnollisen haasteellisuuden vuoksi. Lähtökohtaisesti pelin ideana on tietyssä ajassa, yleensä alle tunnissa, selvittää pelin tarinan mysteeri tai ongelma. Mikäli onnistut tehtävässä, pääset kuvattavaksi pelipaikan valokuvausseinälle ison plakaatin kera, jossa näkyy suorituksesi aika ja pelipaikka.

Nyt kun tiedämme paremmin, mikä on perinteinen pakohuonepeli, on helpompi perehtyä tähän uuteen versioon: virtuaalitodellisuuden pakohuonepeliin (VR-pakohuonepeli). Kuten äskeisestä trailerista voimme päätellä, peli sijoittuu virtuaalitodellisuuteen rakennettuun ympäristöön, jossa ei ole ollenkaan fyysisiä rajoittavia tekijöitä pelejä suunniteltaessa. Tämä mahdollistaa sen, että pelin ympäristöstä voi tehdä ihan minkälaisen tahansa  pelimekaniikoista puhumattakaan (ts. kuinka peliä voi pelata). Näin ollen kokeneetkin pakohuoneiden veteraanit ja harrastajat voivat saada uudenlaisia elämyksiä tuttuun genreensä, mikä ei olisi oikeassa elämässä mahdollista välttämättä edes toteuttaa/rakentaa.

Mysteerin väen kokemuksia

Mysteerin ensimmäisen kaksikon kokemuksia

Cyberpunk teemainen huone oli audiovisuaaliselta toteutukseltaan mainio. Kaikkia alueita pelissä oli kiinnostava katsella ja ihmetellä, ja pelissä olisi voinut viettää enemmänkin aikaa ihan vaan pällistellen ja tutkien.

Pienen hitusen otti alussa aikaa ymmärtää pelielementtien toimiminen (ruudulla näkyvien omien käsiensä ranteista valittavat toiminnot, miten ne aktivoi ja miten niitä käyttää). Eli eivät olleet intuitivisia, mutta kun niihin pääsi sisään niin toimivat oikein hyvin. Sama liikkumistoimintojen kanssa, hieman kankeita alkuun, mutta kun sisään pääsi niin toimivat hyvin.

Tehtävät eivät olleet erityisen monimutkaisia, ja vaikka pelin vaikeusasteeksi olikin merkitty korkein, niin tarvitsimme vain yhden vihjeen pelin aikana, joka sekin osoittautui puolittain tarpeettomaksi.

Vähän jäi myös sellainen fiilis että tällä teknologialla ja VR:n mahdollisuuksilla olisi voinut tehdä monipuolisempiakin pulmia ratkottavaksi. Suurin osa tehtävistä tuntui sellaisilta että niihin olisi voinut törmätä hivenen yksinkertaisemmassa muodossaan aivan perinteisessäkin huonepakopelissä. Tämä on tietenkin sekä hyvä että huono puoli.

Hyvä sikäli että peleihin on helppo päästä sisään kumpi tahansa on tuttu (VR peleistä livehuonepakoihin tai päinvastoin), mutta tavallaan olisi toivonut enemmän yllättäviä ratkaisuja ja uudenlaisia pulmia ja tehtäviä ratkottavakseen.

That being said, pelin pulmat olivat loogisia, ja oli ilo nähdä että pelissä jonka minimipelaajamäärä on kaksi, pelistä todellakin löytyi yhteistyötehtäviä jotka vaativat kahden pelaajan kommunikointia toisilleen ja yhteistyötä ratkaisun löytämiseksi ja toteuttamiseksi.

Loppuarvosanana sanoisin että olisin tästä huvista ilomielin maksanut vastaavan hinnan kuin perinteisestä huonepakopelikokemuksesta, ja tämä on ehdottomasti parasta pienen ryhmän aktiviteettinä. Kokemus oli sen verran positiivinen, että saatan käydä ihan omalla rahalla testaamassa loppuja pelivaihtoehdoista.

Mysteeri-1-nettisivuille
Mysteerin toisen kaksikon kokemuksia

Yleisarvosanat: 8 ½ ja 8

Peli: Chernobyl

Peli hyödynsi samoja elementtejä kuin pakohuoneet tai vastaavat pulmien ympärille rakennetut pelit (joko live action tai virtuaaliset).

Parhaimmillaan peli tarjosi wow! -elämyksiä ja hyvän atmosfäärin. Parin pulman kohdalla heräsi se sama surina selkäytimessä, jonka tuntee pelatessaan live action -pakopelejä.

Kenties pelin suurin ongelma oli toisto tai tarkemmin se, että peli toisti samaa kaavaa liiaksi. Iso osa pulmista oli luonteeltaa “mene tuonne, etsi oikea esine, vie se oikeaan paikkaan”. Tämä on ihan ok, mutta voi käydä tylsäksi pidemmän päälle. Enemmän variaatiota tehtäviin voisi parantaa pelikokemusta. Kuitenkin pelistä löytyi myös muutama monipolvinen, kerrassaan loistava pulma, jota voisi olla hankala tai jopa mahdoton toteuttaa tosielämässä.

VR:n suurimmat edut ovat ehdottomasti audiovisuaalisessa toteutuksessa; äänet ja kuvat ovat paljon immersiivisempiä kuin mihin usein päästään livepuolella.

Pakohuoneveteraanille (ei siis ammattilaiselle, vaan paljon pelaavalle) voi olla hyödyllistä laajentaa omaa katsantokantaa ulos pakoHUONE ajattelusta ja painottaa enemmän pelien vastaavia ongelmanratkaisuelementtejä.

Ammattilaisen näkökulmasta pelit eivät ole niinkään kilpailijoita keskenään, vaan parhaimmillaan erinomaisesti toisiaan täydentäviä kokemuksia, jotka hyödyntävät samoja elementtejä, mutta erilaisissa ympäristöissä. Tokikaan testattu peli ei sijoittunut suljettuun huoneeseen, vaan laajempiin ympäristöihin, mutta vaadittavat asiat ovat pitkälti samoja: ymmärrä, etsi, tee oikein.

VR-pelit painottavat kenties live action peliä enemmän visualiikkaa ja esineiseen ja ympäristöön vaikuttamista.

Tämä tietysti osittain tekniikan uutuuden ja rajoitusten takia. Livepuolella pulmat voivat olla suoritusmekaanisesti vaativampia, koska jokainen osaa käyttää omia käsiään aivan luonnollisesti, siinä missä harva osaa sammuttaa palavaa ydinreaktoria tosielämässä. Paitsi jos on Chuck Norris.

Hauskoja pulmia immersiivisessä ympäristössä. Tai kuten ihmiset sanoisivat: voit tehdä jotain sellaista mitä et voisi tehdä oikeassa elämässä, et millään ilveellä tai budjetilla.

Sori, mutta meillä oli hauskaa. Rahat takaisin!

Mysteeri-2-nettisivuille
Mysteerin kolmannen kaksikon kokemuksia

Peli: House of Fear
Aikarja 50 min, ulos 35:40 kuluneena eli 14 min ja hipat jäljellä.

Erinomaisen hauskaa. Tekniikan puolelta ei ongelmia.

Pakohuoneeseen verrattuna melko yksinkertaisia pulmia, mutta teemaan hyvin sopivia. Kauhuelementtejä oli sopivasti käytetty. Pelistä saatiin monta onnistumisen kokemusta, hyvin samanlaisia mitä pakohuoneen ongelmiakin ratkoessa. Jossain kohti pelin kulku oli jopa omaan mieleeni liian paljon pelaajaa kädestä pitävää ja valtavia hohtavia nuolia seuraamalla osa etsimisen ja tutkimisen ilosta jäi puuttumaan. Kehitysehdotuksena: olisiko mahdollista nuolien ilmestyä, vasta kun pelaajat eivät etene hetkeen mihinkään?

Pulmat olivat helppoja, kuten pelin vaikeusasteelle sopikin. Kaikki oli loogista ja ymmärrettävää. Peli painottui tavaroiden etsimiseen, mutta myös oivalluksille jäi tilaa.

Pieni sisäänheitto pelin kontrolleihin voisi olla hyvä idea. Esimerkiksi pieni aloituspulma, jossa järjestelmä antaisi selkeät ohjeet: Tartu kynttilään liipaisinta painamalla. Liiku yläpainikkeen avulla. Sytytä kynttilä viemällä se liekkiin. Jne. Tämä estäisi alun peliminuuttien kulumisen kontrollien opetteluun.

Immersiivisyydestä täytyy antaa täydet pisteet. Reilun puolentunnin pelaamisen jälkeen ei ole sellainen olo, että kiepuin ympyrää kerrostalohuoneessa outo kypärä päässä. Peli tarjosi ihan todentuntuista läsnäoloa. Kun sanon, että talo metsässä oli kliseinen kauhuympäristö, en tarkoita sitä negatiivisessa mielessä. Kaikenlaiset yksityiskohdat ympäriinsä kipittävistä ja naamalle hyppäävistä hämähäkeistä ikkunasta näkyvään puussa roikkuvaan ruumiiseen (tai no, rimpuilusta päätellen tulevaan ruumiiseen) toivat hauskasti kauhutunnelmaa ja osoittivat, että pelin mahdollisuuksia oli käytetty laajemminkin kuin pulmien vaatimusten verran.

En tiedä, olisiko taskulamppuun ollut tarkoitus löytyä paristoja vielä parista viimeisestäkin tilasta. Yksi löydettiin, mutta sitä ei saanut poimittua pöydältä, joten pelin loppupuoli suoritettiin kynttilän valossa.

Yleisarvosana 8 ½.

rbt

Victory Pointilla pelattavissa/haastettavissa!

Olemme saaneet testattavaksi meidän pelikeskuksella aluksi viikon 42 (12.-18.10.) ajan ARVI VR:n itse kehittämät VR-pakohuonepelit, jonka jälkeen katsotaan kysynnän mukaan pelien pysyväishankinta valikoimaamme heidän kanssaan yhteistyössä.

Pelejä on tällä hetkellä yhteensä 10 kpl valikoimassa, joista jokainen kestää n. 50 min maksimissaan. Osa peleistä myös toimii yksin pelattaessa ja loput tarvitsevat vähintään 2 pelaajaa.

Varaa nyt siis oma pelisessiosi joko sähköpostilla:
[email protected]
tai WhatsApp-viestillä: 0401696826

Psst! Tarjouksia etsimässä?

Eksklusiiviset tarjoukset ja ilmaiset pelikokeilu mahdollisuudet tarjolla ainoastaan uutiskirjeiden tilaajille!